dinsdag 15 oktober 2013

Nog eens de liftcentrale nu met naam: JOHNNY'S GLOBUS MITFAHRZENTRALE

Over de liftcentrale had ik al eens bericht in mijn bericht over FAM. VAN DER MOOLEN - HENK JAN TER HORST & CARLO DUINKERKEN

Welnu, Carlo schrijft dat hij eind jaren 70 bij de Sociaal Raadslieden stage liep en toen al verwees naar de Liftcentrale. Zal een andere liftcentrale zijn geweest.

Maar bij mijn naspeuring vind ik een tekst die ik met genoegen overneem van http://www.weblogzwolle.nl

Van Peter Lammert Ponste

Omstreeks juli 1990 kwam ik in de, toen al, voormalige DDR terecht.
Voor v. Raalte autobedrijf in Hattem zouden wij auto´s naar Oost-Duitsland brengen.
Wij: dat waren Johnny en ik.
Johnny was een West-Duitse jongeman met een, voor ons, onbekende herkomst.
Ik had hem leren kennen in de Molen, de no.1 coffeeshop in Zwolle.
Voor de eigenaar, Joop, deed ik in ruil voor de gewenste jonkostuff de technische service.
Lampie, verfje, schroefje, je weet wel, al die lullige kleine dingetjes die gedaan moeten worden om de boel aan de gang en toonbaar te houden.
Johnny nu wilde een liftcentrale gaan vestigen in Zwolle.
Globus Mitfahrzentrale“ zou het gaan heten en het werd gevestigd in de Venestraat.
Johnny heeft het nog voor elkaar gekregen dat KPN de hele straat moest openbreken om nieuwe kabels te leggen.
In verband met de te verwachten enorme toename van het telefoonverkeer aldaar, „Globus Mitfahrzentrale“, moest er een nieuwe telefooncentrale ingezet worden en als gevolg daarvan ook de bekabeling.
De centrale was gelukkig gewoon een kast(je) tegen de muur.
In de Venestraat zijn ze hem nog dankbaar, eindelijk telefoneren zonder storingen.

Wij zouden dus 2de-hands auto´s oostwaarts karren.
De voorwaarden klonken gunstig: fl. 200,00 á fl. 250,00 per afgeleverd voertuig, voor onderkomen ter plekke was gezorgd en de auto´s oogden nog betrouwbaar genoeg.
O.k.
Er rammelde wel iets of de auto trok een beetje bij het remmen of was niet helemaal spoortrouw meer, maar die afstand moest nog haalbaar zijn.
Probleem was alleen dat van de weg te brengen auto´s, en de rest van de stock zeer waarschijnlijk ook, de brandstoftanks praktisch leeg waren, de bank al gesloten en de auto´s dringend weg moesten.

In de Venestraat moesten ook aanvullende nutsaansluitingen komen, gas, water, riolering, elektra.
Dat zou ik doen en van het een kwam het ander.
Ik spreek Duits (m´n moeders taal) en al met al vond Johnny mij geschikt genoeg om verantwoording te kunnen nemen voor een verantwoorde aflevering van genoemde voertuigen.
Kortom, de verzekering van de auto´s was in orde gemaakt, wij schoten de benzine voor, en daar gingen twee jonge ondernemers, richting toekomst, uitkomst onbekend.....

Jammer genoeg wordt deze Peter Lammert Ponste gestuit door de admins van het weblog. Hoe het afloopt is dus nog even niet bekend.