dinsdag 18 december 2012

OP NAAR HET NATIONAAL ARCHIEF



http://www.gahetna.nl/collectie/archief/inventaris/index/zoekterm/voc/eadid/2.09.46/wollig/uit/volledige-tekst/aan/gebruikersinbreng/aan/open/c01%3A11./nodes/YToxOntpOjA7czo3OiJjMDE6MTEuIjt9/inventarisnr/26713/level/file


Goedendag,
Heel graag zou ik deze onderstaande stokoude dossiers mogen inzien. Die hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat zij betrekking hebben op bedrijven waarvan de directeur indertijd woonde in de Venestraat in Zwolle woonde.
Het gaat mij overigens niet specifiek om de persoonsgegevens maar om een tamelijk algemeen beeld van het bedrijf, de omvang, de activiteiten en liefst natuurlijk foto’s. Allicht ben ik ook nieuwsgierig waarom deze dossiers niet geheel openbaar zijn, maar okay er zal een goede reden zijn..
Mijn belangstelling gaat  uit naar het 100-jarig bestaan van de Zwolse Venestraat; 28 mei 1914 besloot de raad van de gemeente Zwolle tot het aanleggen van de straat en tot de straatnaam.

Ik kom graag een afspraak maken wanneer u me kunt zeggen dat ik onder uw begeleiding inzage mag hebben in deze dossiers.

Hartelijke groet,
Peter Riemersma
1.      
     

1.     N.V. Maatschappij Nijman’s Exportslachterij
(het gezin van exportslager G. Nijman woonde van 1915 – 1917 op het adres Venestraat 14; hij was dus de eerste bewoner van dat pand)
M, Vennootschapsnaam beginnend met de letter M
11610, MAATSCHAPPIJ NIJMAN'S EXPORTSLACHTERIJ
Openbaarheid beperkt tot 1 januari 2021

2.     Meubelfabriek van architect C.C. Post (Post woonde weliswaar op de hoek Oosterlaan – Venestraat maar had zijn bedrijf Venestraat 1)
D, Vennootschapsnaam beginnend met de letter D
34035, DE HOLLANDSCHE INDUSTRIE, BOUW- EN HANDELSMAATSCHAPPIJ V/H G.G. POST ARCHITECT TE ZWOLLE
Openbaarheid beperkt tot 1 januari 2021

3.     Lakstokerij en verffabriek Klinkert & Co in Zwolle (ir. Jan Klinkert heeft heel lang op nr. 20 in de Venestraat gewoond; het bedrijf nu appartementen stond/staat op de hoek Venestraat / Hertenstraat)
K, Vennootschapsnaam beginnend met de letter K
26713, KLINKERT & CO
Openbaarheid beperkt tot 1 januari 2021
-